Stop Facebook exploiting you: support secure and private social network project

tagtag.com/m4m4sue

Kamus Bahasa Kedah  

jom blajar bahasa kedah :)
p/s: dapat dari email hehehe...  

PERKATAAN [SEBUTAN] = MAKSUD - CONTOH PENGGUNAAN DALAM AYAT  

Ghonot [gho.not] = tundukkan badan ketika melalui dibawah sesuatu. - Hang kena hati- hati sikit ghonot bawah pokok tu, banyak dahan gheput.  

Ghupin [ghu.pin] = kulit kering dari luka - Ghupin hang hari tu dah lega dah noo..  

Kecek [ke.chek] = pujuk - Nak duit ? Nu, pi kecek pak hang...  

Selului [se.lu.lui] = kerap kali - Selului sangat dah, aku bagi pinjam duit kat Non tuu...  

meghelop [me.ghe.lop] = hampir malam - Hampa ni main sampai tak tau nak beghenti, dah meghelop dah nih.. pi balik kaihh..  

ghona-ghoni [ gho.na] = warna- warni - Ambooii, cantiknya ghona- ghoni baju dia  

ghayup [gha.yup] = lesap sekelip mata/ terlalu laju - Ish, puak ni bawak mutu me ghayup nak mampuih.. kot!  

ghosek [gho.sek] = selongkar - Apa hang ni, dok ghosek laci meja aku ni..  

nyulog [nyu.log] = jatuh tersembam/ dibelasah teruk - Haa, ,baru dia ada akai, kena taboh sampai menyuloq.. kahag sangat!  

bulog [bu.log] = lapar sangat - Tak ke bulog aku nak makan masakan dia tu..  

taboh [ta.boh] = pukul/ belasah - Dengag kata hang kena taboh dek Mat Rosni semalam?  

ghelah [ghe.lah] = terkoyak - Alamak! Ghelah baju aku kalau Mat Habib pakai!?  

ghunaih [ghu.naih] = cungkil/ kupil - Woi Jat! Hang dok ghunaih apa, tengok jaa dah laa..  

geghek [ge.ghek] = basikal - Setiap pagi Zainol kayuh gerek ke tempat gheja!  

mod [mot] = bawak pembonceng/ penumpang - Jat dok mod Nuri pi mana tuu...!? Sakan depa noo...  

sakan [sa.kan] = hebat/ tak sangka - Sakan jugak Jat ni.. dapat jugak dia si Nuri tu..!  

sekeh [se.keh] = luku secara sipi - Ish! Aku sekeh budak Sepol ni.. pat kali ajag tak gheti-gheti lagi.?!  

seneghih [se.ne.ghih] = selisih - Lah! Hang seneghih ngan aku kat K.L hari tu buat tak tau aja!
Meqhenin - tegang/cekang- perut Chaq nampak meqhenin selepas dia makan nasik tambah yang dihidangkan kat rumah kenduri tadi
Cemuih - bosan- cik putih ngan vics dah cemuih nak dengaq pak chaq dok perayat(mencurah rasa) depa hari-hari
Menyoqhok - sarapan pagi- pagi tadi misai ngan mat bed dok usha nasik lemak bekalan aku tu sebab depa tak menyoqhok lagi
Menghenyeh - gatai menqhela- tak habih- habih chaq dok menqhenyeh kat cik putih tu
Ndoi - buaian- isteri chaq selalu marah kat dia pasai dia penyegan nak hayun ndoi anak dia
cheme - pree- ada team yang mendapat mata cheme pada satu pertandingan kelmarin
seneghih - berlaga sipi-sipi
beghetoh - berlaga,
pengkarq - jalan mengengkang sikit, "korie tu, tak padan ngan kaki pengkarq, ada hati nak main bola 7 sebelah"
mandom - lembab/slow, " awat yang mandom sangat ni... tak cukup tidoq kot semalam?"
pangkin - benda yang ada 4 kaki rendah sikit drp meja, selalunya diletakkan dibawah pokok sebagai tempat berehat atau megheloh"
cunggit - " misai, mai dok tengah sikit, satgi cunggit, hang tu dahlah badan macam gasi"
ayam piru - ayam belanda/turkey
pak/mak/anak menakan - pak/mak/anak saudara
ketorq - bekas isi bahan buangan yang selalunya diperbuat dari tin

Heliaq - sapu atau lap
ayat dia : lepas makan jangan dok heliaq kat baju.
Kelepiaq - elakkan diri dari buat kerja.
ayat dia : hang jangan dok kelepiaq kalau aku suruh pi kedai.
Melingkaq - maksud dia aku tak pasti tapi ayat dia lebih kurang macam ni : tuu dia tengok misai tidok melingkaq macam ulaq sawa.
Baloq liat - malas
ayat dia : heee tengok budak misai tu,dah la tidoq melingkaq,baloq liat lak tu.
Ceghin - tegak
Kughuih Kelepiang - teramat kurus.
ayat dia : korie tu dah la kughuih kelepiang ,rambut pulak ceghin macam bulu landak.

kawaq - pencuri
melewaq- merayau/melilau
teqhebe - lastik cth : kepala pengadil habih bdarah krn di teghebe oleh peyokong kedah yg tak puas ati...
cemerkap - tak cermat
megheben - mengarut
celuih - muat,padan
oklah..tu saja utk kali ni..nanti ada words yg best kita tulih lg..
idup kedah!!kedah boleh!!
Hinggut - goyang "oleh kerana zickeys gayat kalau dok kat tempat tinggi.... maka dia pun hinggut pokok nyoq tersebut dengan harapan buah nyoq muda lughuh..."
meghenyut - (Korie tu tak padan ngan anak meghenyut dah, dok menghela lagi)
bincut - binjul "tu dia la... kan aku suruh tunduk, tak pasai-pasai kepala hang bincut dah teghantuk dengan alang tu"
pancat - pancit
klesen - mesin padi (first time aku dengaq bila wife aku sebut dulu, aku gelak sampai pecah peghut.... aku ingat laa... "klesen" ni orang Hutan Kampung saja yang sebut kot?... he he he jangan habaq kat bini aku, takut kena tidoq luaq)
segagan - sebaya
beghemba - bersaing- saing. .. "Kalau kayuh geghek tu jangan dok beghemba, nanti gheta belah kot belakang" mak aku pesan kat aku sambil menghulurkan bekal nasik lauk teloq goreng mata khebau berkuah toyu sebelum aku kesekolah pada pagi kelmaghin... .
met ngot - lembab selembab-lembabnya. ... Awat la yang met ngot sangat ni..... depa dah tak sabaq dah nak ambik gambaq tuu....
Toyu - kicap
segan - malu
beranda - serambi
mengoit - jangan dok mengoit.... satgi gambaq tak elok... kata ustad kat matbed...
kucai - kacau (orang dulu-dulu sebut kucai)
melugai - meloya
tambahan loghat perelih :
mengkait petei = jolok petai
surat abeik = surat khabar
hang nak mulih no = hang nak mampuih ka
loghat kedah versi paksu aku :
akanduri akandara = kenduri kendara
hastum = oiii
taik punai @ taik kanna = haram jadah, loklak betui
atah = bapa saudara
loghat kedah biasa :
raba = pemadam
tui motor = race motor
segan = malaih, tak mau (ini selalu mengkompiuskan orang KL)
gurmit = pengasah pensil, sharpenner
tepeqheluih - kaki mat bed tepeqheluih dalam lubang...
tegelinchaq - kaki bangku tegelinchaq kat bukit hijau...(bukan caarq no)
telepaih - i) tertinggal - atan telepaih bas nak balik aloq setaq...
pot - tin...
peqhak - peqhak buih laa hang niii...
teqhandaih - terhantuk...
seqhoi - nasi yg whit3 masak seqhoi ...
seghoh = kuruih gelap
kelam = gelap
tirih = bocoq
plantaq = tempat duduk kat belakang gerek
serondoi = [ aku tak tau nak terang kat ampa. macam terpa la]
lau ayam = reban ayam
cekendon = lembut lutut
ketayap = kepiah
ban = batas tepi sungai
aih ketoi = ais batu
ghelai = hancur

LORAT PENANG
punggah = macam musnah la kot
chempera = terhegeh hegeh
juah = belagak
merak buih = suka menunjuk
jora = macam belagak gak la
siru = penin
loghat - sibuk, penyibuk
cth: awat yang hang dok loghat sangat nih! buat la gheja hang sendiri..
punggai/tongkoi - baling,membaling
ayat:mat bed kena punggai dengan kayu..padan muka dia.
geleboq - lumpur
ayat:ghebau pak chaq jatuh dalam geleboq kat bendang pagi tadi...
meghela - gatai,suka dok kacau orang
ayat:awat yang hang dok meghela sangat ni?
lengai - mat ngot, lembab
ayat:atoi ni lengai la.suruh buat gheja apa pun tak buleh...
belengaih - melekat bergetah
ayat:Ish..badan aku rasa belengaih la..nak kena pi mandi plak ni.
pengkaq - kaki kenkang
ayat:kaki mat din pengkaq sebab mak dia tak bedong masa kecik-kecik dulu.
bedengkoi -....
ayat:urat perut pak leh " bedengkoi" sebab dia mengeliat.
herot petot -(tolong bagi tau sat)
ayat:(tolong buat ayat sat...aku pun tak tau nak bagi ayat macam mana dah)
ghelin-menjeling
ayat:awek tu gheja dok ghelin kat aku je...minat kot?  
 


Home Site Map my.TagTag

Terms of Use
TagTag.com